BeschrijvingAlberto’s is een keten van Italiaanse ijssalons in een aantal plaatsenVerkoop van schepijs, ijstaarten en koffieproductenSterk seizoensgebonden (zomer en feestdagen)Historisch gezien hebben de filialen een grote mate van autonomie:
- Eigen leveranciers, inkoop, recepten en marketing
- Eigen ICT beleid en budget
- Eigen applicatie en data landschap
Stafafdeling voor:
- P&O en salarisverwerking
- Facilitaire zaken inclusief een ICT afdeling ter ondersteuning van de filialen
- Gezamenlijke financiële verwerking en rapportage
- Centrale prijs- en productbepaling
Knelpunten - Toenemende concurrentie van prijsvechters zoals Starbucks en Swirl
- Verschil in kwaliteit van de verschillende producten tussen filialen en tussen verschillende periodes
- ICT afdeling kan door diversiteit van inrichting steeds minder ondersteuning bieden en ICT wordt steeds duurder
- Kostprijs van de producten te hoog
- Veel flexmedewerkers. Salarisverwerking is een knelpunt door grote verschillen in gegevensleveringen in tijd en formaat vanuit de filialen
- Aanlevering van gegevens voor rapportages hebben lage kwaliteit waardoor rapportages weinig betrouwbaar.
Acties - Alberto besluit om een aantal knelpunten op te pakken
- Dat wil hij doen door de op het vlak van de informatievoorziening een aantal projecten te starten
- Projecten dienen een oplossing te bieden voor de knelpunten
- Voor projectbegeleiding trekt hij een architect aan: Giovanna
- Giovanna krijgt invloed in de opzet van de projectagenda